Eiropas Komisija aizvien biežāk norāda uz nepieciešamību pilsētās un apdzīvotās vietās ieviest 30 km/h ātruma ierobežojumu. Vairākas Eiropas pilsētas jau ir pieņēmušas šo pārmaiņu, kas, kā liecina dati, būtiski uzlabo ceļu satiksmes drošību.
EK pilsētu mobilitātes ekspertu grupa ir sagatavojusi ieteikumus, lai aizsargātu gājējus, velosipēdistus un vieglo elektrisko transportlīdzekļu vadītājus. Eksperti uzskata, ka 30 km/h ātruma ierobežojums Eiropas pilsētās ir nepieciešams, jo augsts transportlīdzekļu ātrums ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem.
Pilsētas, kurās jau ieviesti ātruma ierobežojumi
Šis noteikums jau tiek piemērots tādās pilsētās kā Parīze, Amsterdama, Boloņa un lielākajās Spānijas pilsētās, kur novērota pozitīva ietekme uz satiksmes drošību.
- Boloņā, ieviešot “Citta 30” programmu, ceļu satiksmes negadījumu skaits samazinājās par 11 %, bet cietušo skaits – par vairāk nekā 10 %.
- Amsterdamā pēc ātruma samazināšanas samazinājās satiksmes negadījumu skaits, kā arī pilsētā kļuvis klusāks un drošāks visiem satiksmes dalībniekiem.
ES stratēģija satiksmes drošības uzlabošanai
Eiropas Savienība ir izvirzījusi mērķi līdz 2050. gadam panākt, lai ceļu satiksmē vairs nebūtu bojāgājušo. Šis mērķis tiek īstenots, ieviešot stratēģiju “Vīzija nulle”, kuras ietvaros tiek īpaši akcentēta gājēju un velosipēdistu aizsardzība. EK eksperti iesaka vairākas satiksmes drošības iniciatīvas:
- 30 km/h ātruma ierobežojuma ieviešana pilsētās;
- Gājēju un velosipēdistu infrastruktūras uzlabošana;
- Autovadītāju uzmanības novēršanas problēmas risināšana, ierobežojot mobilo tālruņu lietošanu;
- Jaunu drošības tehnoloģiju ieviešana transportlīdzekļos;
- Transportlīdzekļu konstrukcijas ierobežošana, lai mazinātu negadījumu sekas.
Lielākā daļa EK ekspertu atbalsta šos pasākumus, uzsverot, ka tie būtiski uzlabotu drošību uz ceļiem.
Jauni sodi par ātruma pārsniegšanu
ES plāno ieviest vienotu autovadītāja apliecības atņemšanas sistēmu visās dalībvalstīs par ātruma pārsniegšanu par 30 km/h. Pašlaik šāds sods tiek piemērots tikai tajā valstī, kurā izdarīts pārkāpums, taču nākotnē paredzēts izveidot mehānismu, kas liegtu pārkāpējiem vadīt transportlīdzekli visā ES teritorijā.
Ceļu satiksmes pārkāpumi Lietuvā
Lietuvā joprojām bieži tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi, un ātruma pārsniegšana ir viens no galvenajiem faktoriem, kas izraisa smagus negadījumus. Papildus tam izplatītas problēmas ir:
- Telefona lietošana braukšanas laikā;
- Drošības jostu nelietošana;
- Transportlīdzekļa vadīšana reibumā.